Love Love <3

Älska Love alltså. För om jag får bestämma så lutar det för tillfället åt att det är en liten Love som huserar i mitt magparti. Melker var ju det första förslaget men det blev dissat ungefär lika fort som det tar för mig att bli hungrig igen fast jag precis har ätit. Ganska direkt med andra ord. Men Love är fint, nästan finare till och med och om man ser till den engelska betydelsen "kärlek", så blir det genast minst tusen gånger vackrare. För så mycket kärlek som lillpojken kommer få när han väl kommer ut till oss, så mycket kärlek som han ÄR för oss, vet jag inte om jag med ord skulle klara av att beskriva. Men egentligen tror jag att de flesta procent av alla blivande föräldrar tänker att "jag ska inte göra som mina föräldrar gjorde" och "jag ska bli världens bästa förälder". Så funderar ju självklart jag också men samtidigt får man ha i bakhuvudet att ingen kan vara perfekt och även om mina föräldrar givetvis har sina fel och brister så vet jag att de älskar mig villkorslöst och alltid finns där när det verkligen gäller. Och på ett sätt är jag nu i efterhand faktiskt lite tacksam för de svårigheter jag har gått igenom under min uppväxt, för visst har man lärt sig otroligt mycket av det. Och jag ska verkligen göra ALLT som står i min makt för att denna lilla pojken ska slippa all den skit (rentutsagt) som både hans mamma och pappa har gått igenom. Det där kan man nog inte förstå förrän det väl är dags men jag hoppas i alla fall innerligt att jag kommer bli en helt okej förälder och att vårat barn verkligen ska KÄNNA att han är älskad.
För det är han och det har han varit sedan detta:



Men ojojoj, det var längesedan. Idag knallar vi redan in i vecka 21 och börjar verkligen känna av att det faktiskt är någon där inne på riktigt. Var ute och promenerade lite idag och först nu börjar jag känna att min kondition inte alls är som förut, jag blir trött och andfådd mycket fortare än bara för en vecka sedan. Men det är ganska mysigt ändå. För tänk att han faktiskt har så stor inverkan på mig redan nu.



Det blir mycket bebissnack numera. Det är ungefär som när jag adopterade lilla Gino; då var det kattprat till 200 %. Men det är ju så det är, man skriver om det man tänker på och just nu så är bebisen i mina tankar precis hela tiden. Så sorry, folks ;) Men för att prata om något annat en liten sekund så kan jag ju till exempel säga det att det är så fruktansvärt FANTASTISKT att våren faktiskt börjar komma på allvar nu. Dumpade till och med mp3:n när jag var ute och gick idag bara för att få höra fåglarna kvittra och gruset rassla under skorna. Är det inte underbart! Man blir ju så glad. Och snart bär det av uppåt landet också. Den 1 april, lagom till påsk, styr vi kosan norrut. Nog för att jag rent ut sagt hatar den där Vagnhärads-hålan så ska det bli underbart att träffa mamma, Anders, Annelie, ja till och med pappa ska det bli ganska kul att träffa. Det var längesedan och det är på tiden nu.

Nähäni, snart måste jag faktiskt resa på mig och göra mig i ordning. Älsk och jag ska på bio ikväll och se "Farsan". Ni vet den där filmen som faktiskt verkar vara ganska underhållande :) Men först ska ni självfallet få den sedvanliga veckorapporten:

Gravid vecka 21:

Bebisen:

Din bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.
Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av gravid iteten. Bebisen är nu c:a 18 cm lång från huvud till stjärt och väger ungefär 300 gram.
Nu mognar de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern.
I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.


Mamma:

I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten.
Du kanske också märker av en ökad aptit eftersom du behöver 500 kcal mer per dag för att försörja din ökade ämnesomsättning. Det är bra att undvika mat som innehåller mycket fett, socker och kalorier, och istället äta frukt, grönsaker, spannmål och anndra naturliga baslivsmedel.
En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom cigarettaska, kol och öl. Bli inte förvånad om dina ben svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen. Blir svullnaden kraftig så bör du genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om du har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen.


Ha det toppen nu gott folk och kära läsare så hörs vi på ett eller annat sätt! Pusspusspåer! <3



/Tess!<3


Kommentarer
Postat av: citron

Love är fint, kanske inte så jätte vanligt heller vad jag vet? :)

Fin mage du har Tessen, jag är inte så sugen på barn men skulle vilja ha en gravid mage, det är fint =)

2010-03-21 @ 17:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0